Hírek

Online adatvédelem

Digitális korunkban az adatvédelem kulcsfontosságú témává vált. Már csak azért is, mert ma már nyilvánvaló, hogy az egyes felhasználók online tevékenysége során begyűjtött információ óriási értéket jelent. De mit is érdemes tudni az online adatvédelemről?

Online adatvédelem

Kezdjük az adattípusoknál!

A GDPR és a hozzá hasonló szabályozások alapvetően háromféle típusú adatot különböztetnek meg.

First party, vagyis első feles (első féltől származó) adatok azok, melyeket közvetlenül az ügyfelektől, felhasználóktól gyűjtöttek be. A felhasználók viselkedése, tevékenysége mellett ide tartozik például az érdeklődési körük is, amit mondjuk a megfelelő videók megtekintésével „bizonyítottak”. Ezek az adatok kulcsszerepet játszanak a weboldalak felhasználói élményének optimalizálásában, a felhasználói preferenciák megismerésében.

A Second party, vagyis második féltől származó adatok olyan külső féltől érkeznek – pénzért vagy más ellenszolgáltatásért cserébe – aki first party adatként gyűjtötte ezeket. Általában a célcsoport, illetve az ügyfelek jobb megismeréséhez használják fel ezeket, hiszen külső adatok segítségével pontosabb kép alkotható róluk, mintha egy-egy cég a saját first party adataira támaszkodna csupán.

Third party, vagyis harmadik féltől származó adatnak számít minden olyan adat, amit olyan cégtől szerzünk be, aki nem közvetlenül maga gyűjtötte azt be. Jellemzően nagy aggregált adathalmazokról van szó, melyekből általánosabb következtetéseket lehet levonni. Az is gyakori, hogy az adatok több forrásból származnak, ugyanakkor – például demográfiai adatok vagy vásárlási szokások alapján – együttesen adnak képet egy-egy piacról vagy iparágról.

A legfontosabb adatvédelmi szabályozások

Magyarországon közismert a GDPR, az EU adatvédelmi szabályozása, ami világszerte standardnak számít a személyes adatok kezelése terén. Jellemző, hogy a nagy globális cégek gyakran az EU-n kívüli országokban is GDPR-nek megfelelően kezelik nem EU-s ügyfeleik adatait is – ahogyan az is, hogy az egyes nemzeti szabályozások is figyelembe veszik a GDPR alapelveket.

Az EU-n kívül Észak-Amerikában is egyre komolyabban szabályozzák az adatok kezelését. Kaliforniában a CCPA, vagyis a Kalifornia fogyasztó titoktartási törvény (California Consumer Privacy Act), Virginiában a VCDPA (Virginia Consumer Data Protection Act), Kanadában a PIPEDA, vagyis a személyes információ védelmi és elektronikus dokumentumok törvény (Personal Information Protection and Electronic Documents Act) meghatározó.

Az adatvédelem szerepe a digitális korszakban

A digitális világban az adat ma már jóval több, mint egy hasznosítható erőforrás: gyakorlatilag fizetőeszközzé vált. A begyűjtött adatok segítségével a vállalatok testreszabott szolgáltatásokat kínálhatnak – közben ugyanakkor számos adatvédelmi kérdés is felmerül. Az adatvédelemmel kapcsolatos aggályok három fő témakörbe sorolhatók: adatgyűjtés, adatfelhasználás és adatmegosztás.

A legnagyobb veszélyforrásnak általában az adatmegosztást tartják a szakértők, különös tekintettel a third party adatokra. Ezek ugyanis szinte mindig valamiféle tranzakció keretében kerülnek új kezekbe, gyakran az érintettek kifejezett beleegyezése nélkül.

Nagyon fontos, hogy a felhasználók tisztában legyenek személyes adataik védelmének fontosságával kapcsolatban. Minél aktívabban védik digitális lábnyomukat, minél inkább hajlandók ténylegesen cselekedni adataik védelmében, annál nehezebb egyes cégeknek kijátszani a szabályozást.

Adatvédelem és a nagy nyelvi modellek

A nagy nyelvi modelleken (LLM, vagyis Large Language Modelleken) alapuló mesterséges intelligencia szolgáltatások – mint például a Chat GPT – megjelenése újabb kérdéseket vetett fel a személyes adatok védelmével kapcsolatban. Ezek óriási mennyiségű adatot használnak fel emberi alkotásnak tűnő szövegeik létrehozása során. Mindez magában rejti a lehetőségét, hogy konkrét személyekel vagy cégekkel kapcsolatos privát információkat is kifecsegjenek.

Követendő példák

Fontos, hogy egyéni szinten odafigyeljünk az adatvédelmi beállításainkra, különös tekintettel a személyes adatok kezelésére és az interneten történő megosztásokra. Vállalati szinten az átlátható adatkezelési gyakorlat a legfontosabb, valamint az, hogy mindig kikérjük a felhasználók beleegyezését adataik kezelésével, továbbadásával kapcsolatban.

Az adatvédelmi fejlesztésekben kulcsszerepet játszik az adatok titkosításával, anonimizálásával és biztonságos tárolásával kapcsolatos innováció, ezzel is erősítve a személyes információk online védelmét. A jövőben e technológiák, illetve továbbfejlesztett verzióik döntő fontosságúak lehetnek ezen a területen.

Az GDPR jelentős hatást gyakorolt azzal kapcsolatban, ahogyan ma az egyes vállalatok gyűjtik és felhasználják a harmadik feles adatokat. A szabályozás elősegítette azt is, hogy az egyes cégek újragondolják – vagy egyszerűen csak kialakítsák – saját adatkezelési stratégiájukat, különös tekintettel az átláthatóságra és a felhasználói beleegyezésekre.

Az adatvédelem etikája az üzleti érdekek és az egyéni jogok egyensúlyára épül. Az etikus adatkezelés nem csak jogi kötelezettség, de alapvető fontosságú a fogyasztói bizalom fenntartásához is.

Mit hozhat a jövő?

Az adatvédelem területe folyamatosan fejlődik – bizonyos értelemben még mindig csak az út legelején járunk.

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a jövő valószínűleg szigorúbb szabályozást és fejlettebb adatkezelési technológiákat tartogat számunkra. Az is valószínű, hogy az etikus adatkezelés gyakorlata egyre fontosabbá válik  – a fogyasztók és a vállalatok számára egyaránt.

Lépjen velünk kapcsolatba

Az AD MAX a Strossle magyarországi kizárólagos technológia– és natív hirdetés értékesítési stratégiai partnere.

AD MAX Hungary Kft.

+36-30/221-7342
office@admax.hu
www.admax.hu

Küldjön nekünk üzenetet

    Scroll to Top