Mai világunkban egyre inkább az adat az új fizetőeszköz – és ez alól a marketing sem képez kivételt, sőt. Cikkünkben megnézzük, hogyan használhatjuk fel az analitika információit marketinges döntéseinkben.

A digitális technológiák és online csatornák robbanásszerű terjedésével a potenciális ügyfelekkel kapcsolatos adatmennyiség is folyamatosan nő.
Az adatok okos kombinálása, szakszerű elemzése a marketingesek számára is egyre pontosabb, színesebb képet ad az ügyfelek és érdeklődők viselkedéséről, preferenciáiról vagy éppen szegmentációjáról. De nem csak ezekről: egy kellőképpen felkészített marketingcsapat akár a versenytársakról vagy az ügyfelek jövőbeli várható viselkedéséről is szerezhet információkat – erről még részletesebben is lesz szó lentebb.
A cél az, hogy a megérzések helyett tényleges adatok alapján szülessenek döntések a marketingben, ezzel csökkentve a hiba lehetőségét. A klasszikus bölcsesség szerint a reklámra költött összeg fele kidobott pénz. A helyesen végzett analitika segíthet a pazarlás elkerülésében. Lássunk néhány kulcsterületet a témában!
Analitika és ügyfélszegmentáció
Analitika segítségével az ügyfelek jellemzői, viselkedése és preferenciái alapján szegmenseket alkothatunk. A szegmenseken túl dinamikusan változó perszónákat is alkothatunk adat-alapon, ami segíthet a hatékony üzenetek, kreatívok létrehozásában. A perszónák megfelelő használata a termékek és szolgáltatások fejlesztését is segítheti.
Megvizsgálhatjuk például, hogy vajon minden szegmenst jól le tudunk-e fedni termékkínálatunkkal – vagy fordítva, van-e tényleges létjogosultsága ügyfél szempontból egy-egy termékcsoportnak, szolgáltatásnak.
Kampány optimalizálás
Jól működő kampányokat tervezni valaha művészet volt – ma már viszont egyre inkább a matematika kerül előtérbe itt is. Az analitika lehetővé teszi, hogy adatokkal alátámasztott döntéseket hozzunk, ami hatékonyabb és eredményesebb kampányokhoz vezet.
Adatelemzéssel mérhetjük a különböző eszközök, kreatívok és csatornák teljesítményét, így könnyen azonosíthatjuk, hogy melyek hozzák a legnagyobb megtérülést, és ezekre fókuszálva oszthatja fel erőforrásainkat.
Az adatok valós idejű elemzésével szinte azonnal azonosíthatjuk az alulteljesítő megjelenéseket, és folyamatosan figyelhetjük a változásokat is. Ez azért fontos, mert ahogyan nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba, ugyanazt a kampányt sem futtathatjuk le kétszer. Ahogy a versenytársak vagy a célcsoport tevékenysége változik, úgy változhat az eszközeink hatékonysága is – akár percről-percre is.
Prediktív analitika a lead generálásban
A lead generálás különösen fontos a marketing szempontjából – hiszen amelyik cég nem képes újabb és újabb potenciális érdeklődőket azonosítani, azon a leghatékonyabb kommunikáció sem segíthet.
A potenciális leadek megtalálásában a múltbeli adatok és a felhasználók viselkedési mintáinak elemzése egyaránt segíthet – és ha elég sok információnk van, akkor arra is választ kaphatunk, hogy egy-egy leadet milyen üzenettel, illetve ajánlattal érdemes megszólítani.
Az analitika segíthet abban is, hogy a potenciális ügyfeleket csoportosítsuk aszerint, hogy azok mennyire ígéretesek – milyen várható bevételt generálhatnak és milyen eséllyel győzhetők meg.
Adatvezérelt tartalommarketing stratégiák
A tartalommarketing továbbra is hatékony eszköz a közönség bevonására, illetve a márkaépítésre. Az adatelemzés jelentősen javíthatja egy-egy cég tartalommarketing-stratégiájának eredményességét is.
A különböző tartalmak teljesítményének elemzésével azonosíthatjuk, hogy milyen típusú anyagok keltik fel a közönség figyelmét a legnagyobb mértékben. Akár blog bejegyzésekről, videókról, infografikákról vagy közösségi médiatartalmakról van szó, az adatelemzés segít megérteni, mi készteti cselekvésre a felhasználókat, illetve melyik témák a legizgalmasabbak a célközönség számára.
Az adatelemzés lehetővé teszi az esetleges tartalmi hiányosságok feltárását és a cégünk, márkánk számára szóba jövő, még kihasználatlan területek, témák azonosítását is.
Mindez különösen hasznos lehet a közösségi médiában, például a content calendar készítésében: a cél az, hogy márkánk belakja, majd uralja azokat a területeket, melyek az analitika alapján különösen relevánsak lehetnek a célközönségnek. Ez fontos muníciót jelenthet a hosszabb távú márkaépítésben – cégünk, illetve márkánk az adott témák szakértőjévé válhat a meglévő és potenciális ügyfelek szemében.
Azt már talán mondanunk sem kell, hogy minél jobban illeszkedik content calendarunk célcsoportunk valós érdeklődéséhez és online jelenlétéhez, annál könnyebben szerezhetünk újabb követőket, illetve növelhetjük követőink aktivitását.
Versenytárselemzés
A versenytársak feltérképezése kulcsfontosságú lehet a sikeres üzletmenet szempontjából, különösen éles versenyhelyzetben, hiszen a fogyasztók általában nem csupán a mi ajánlatunk alapján döntenek, hanem azt összevetik az alternatívákkal is.
Nagyon sok analitikai szolgáltató kínál olyan megoldásokat, amelyek segítenek megismerni a versenytársak tevékenységét – ezeket elemezve akár a taktikájukra, stratégiájukra is következtethetünk.
A versenytárselemzés – és tágabb értelemben véve az üzleti intelligencia területe – természetesen más forrásokra is támaszkodik, de a naprakész analitika segíthet, hogy a konkurenseinkről alkotott kép részletesebb, teljesebb körű és pontosabb legyen.
Adatvédelem és etikai megfontolások
Az adatok elemzése sok lehetőséget tartogat, de kezelésük komoly feladatokkal jár. Jogi kötelezettségünk tájékoztatni őket, hogy milyen adatokat, milyen célból gyűjtünk, azokat mire használjuk fel és meddig tároljuk. Lehetőséget kell nyújtani a felhasználóknak arra is, hogy láthatatlanná válhassanak az analitika számára.