A natív hirdetések formailag és funkcióban egyaránt illeszkednek ahhoz a felülethez, ahol megjelennek. Ezek a hirdetések idomulnak az adott platform vizuális kialakításához, releváns tartalmat nyújtva a felhasználói élményt is javítják. A natív hirdetés a jövőbe mutat, mert képes alkalmazkodni a felhasználók változó igényeihez. Cikkünkben bemutatjuk, mik a natív hirdetések típusai.
Branded tartalom és natív hirdetések
Könnyű összekeverni a tartalommarketinget és a natív hirdetéseket. A tartalommarketing a célközönséget teszi a középpontba, míg a “branded” tartalom a hirdetőt. A branded tartalmak többnyire olyan történeteket mesélnek el, amelyek célja érzelmi reakciók kiváltása a célközönségből. Amikor egy kiadó testreszabott natív hirdetést hoz létre egy márka számára, az megfelel mind a kiadó, a hirdető és a közönség elvárásainak, illetve hangnemének is.
A létrejövő tartalom kreatív felépítését és megjelenítését a kiadó irányítja, annak biztosítása érdekében, hogy az megfeleljen a konkrét közönség elvárásainak. A közzétett hirdetés előnézete általában a kiadvány webhelyén található natív hirdetési egységen jelenik meg, például egy kezdőlapon, kategóriaoldalon vagy cikkoldalon.
Az előnézet általában úgy néz ki, mint a webhely bármely más formájának előnézete – van címe, leírása és kreatívja, de címkézést is tartalmaz, hogy az olvasók tudják, hogy a tartalom valójában reklám. A legtöbb megjelenítői partnerség által létrehozott tartalom a „Szponzorált”, „Hirdetés” vagy ezek változatai szerint vannak megjelölve.
1. Fizetett hirdetések a keresőben
Fizetett keresési eredmények, amelyek az organikus találatok felett, illetve alatt jelennek meg, és szinte teljesen megegyeznek velük.
2. Hírfolyamban (“in Feed”) megjelenés
A legismertebb natív hirdetés az úgynevezett „in-feed” tartalom, magyarul gyakran „Szponzorált tartalom”-ként jelenik meg hírportálokon vagy a közösségi médiában. Ezek fizetett elhelyezések, amelyek közvetlenül más cikkekkel, bejegyzésekkel vagy szerkesztői tartalommal párhuzamosan jelennek meg.
A hírfolyamban elhelyezett natív hirdetések előnyei közé tartozik, hogy nem zavarják meg a böngészést, ezzel nem csak jobb felhasználói élményt nyújtva, de hitelességet is. Tökéletesen jelenik meg kisebb kijelzőkön, mobil eszközökön. Nem utolsó sorban pedig nem hatástalanítják AdBlocker alkalmazások.
3. Cikkajánló és termékajánló widgetek
A “Content Recommendation” és “Product Recommendation” widgetek a natív hirdetés hihetetlenül sikeres formái. Ha nem is ismered a kifejezést, szinte biztosan ismered a terméket. Látogass el bármely hírportálra, a cikkek alján láthatod az ajánlott tartalmakat. Látogass el egy webáruházba, és javasolni fognak neked mások által megvásárolt termékeket.
A cikkajánlókkal kapcsolatos statisztikák nagyon meggyőzőek. Az Outbrain statisztikái szerint az ezekből a widgetekből érkező látogatók munkamenetenként 100%-kal több oldalt tekintenek meg, mint a keresőmotorokból érkezők, és munkamenetenként 165%-kal több oldalt, mint a közösségi médiából érkezők. Ami a visszafordulási arányt illeti, a cikkajánlás 23%-kal kisebb eséllyel pattan vissza, mint a keresési forgalom, és 32%-kal kisebb a visszafordulás valószínűsége, mint a közösségi forgalomnak.
Az ajánló widget cikkek végén található. Aki eddig görget, az már tartalmat fogyaszt, így nagyobb valószínűséggel fog rákattintani a számára hirdetett tartalomra.
Az elmúlt néhány évben ez a hirdetési formátum a legtöbb marketinges eszköztárának fontos részévé vált. Nagyon jól kiegészíti a szélesebb körű digitális marketingtevékenységet a jó minőségű tartalom széleskörű terjesztésével.
Az AD MAX az egyik hazai piacvezető szolgáltató ezen a téren. Az általa képviselt Strossle intelligens cikkajánló technológiával ma már több mint 120 prémium weboldalon található meg. Hálózatán keresztül mintegy 5,5 millió egyedi felhasználót érhetnek el a hirdető partnerei Magyarországon.
4. Display hirdetések natív elemekkel (“in Ad”):
Hirdetésen belül (pl. display) natív tartalmú, hibrid promóció. A hirdetés a natív elemek miatt a weboldal kontextusába illeszkedik, tartalmilag relevánssá válik.
5. Promóciós listák (vagy “szponzorált tartalom”)
Ezek a hirdetések szponzorált találati eredmények, amelyek például webáruházak oldalain beleolvadnak a környezetükbe, a találatok között organikusan listázott termékeknek tűnnek.
6. Egyedi natív hirdetések
Egyedi hirdetések, melyek megjelenhetnek egy mobilalkalmazás kezelőfelületén, lejátszási listaként, vagy egy új filterként közösségi média platformokon.
A jövő natív
A jól megszerkesztett, környezetébe belesimuló formát követő hirdetések a felhasználó számára érdekes tartalmak. Problémamegoldást nyújtanak, cselekvésre ösztönöznek (ajánlatkérés, tanfolyamra jelentkezés, vásárlás, stb). Miért hatékonyabb a natív, mint a hagyományos hirdetés? Sokakat zavarnak a felugró ablakok, a felbukkanó értesítési buborékok, illetve a felülethez képest irreleváns tartalmak. A natív hirdetések típusai feloldják ezt a problémát, mivel nem zavarja meg a böngészést. Az átlag felhasználó már nagyobb eséllyel kattint olyan hirdetésre, amely olyan tartalmat nyújt, ami tényleg érdekli, és amelyben megbízhat.